субота, 25 липня 2015 р.

Положення рук в ірландських групових танцях

Хоча ірландські танці переважно сприймаються нами як такі, де рухів руками не передбачено, засвоєння соціальних їх різновидів включає в себе вивчення різноманітних положень верхніх кінцівок, часом дуже специфічних. В цьому записі ми розповідатимемо про можливі комбінації на прикладі пари (в класичному варіанті це пан та пані, хлопець та дівчина, але подібне маркування використовується і в одностатевих колективах, просто чоловічу партію виконує той з двох танцюристів, хто стоїть в парі зліва, це спрощує вивчення танку).

Отже, для пояснення використовуються терміни:
Хлопець (чоловік, gentleman) — той, хто в танцювальній парі стоїть зліва.
Дівчина (жінка, lady) — той,  хто в танцювальній парі стоїть справа.
Пара — двоє танцюристів, що виконують частину танцю у взаємодії один з одним. Вихідне положення для пари на початку більшості народних танців є таким, яке у класичній хореографії це називається відкритою парною позицією.
Відкрита позиція — пара стоїть пліч-о-пліч (праве плече хлопця наближене до лівого плеча дівчини),  обличчям в один бік.
Закрита позиція — пара стоїть обличчям один до одного в статичних елементах, у динамічних часом закрита позиція виконується зі зміщенням партнерів трохи вбік.
Внутрішня рука — верхня кінцівка одного з пари, яка знаходиться ближче до партнера під час стояння в парі.
Зовнішня рука — верхня кінцівка, яка знаходиться подалі від танцювального партнера під час стояння в парі.

Почнемо з простих, і завершимо найцікавішим.

Положення рук невід’ємно пов’язані з тим, як стоять танцюристи під час виконання сетів, тому для кожного різновиду окремо буде вказано, у відкритій чи закритій позиції мають перебувати партнери.

Щодо положення долоней, то у ірландських танцях, при відкритій чи закритій позиції, долоні опиняються дотичними одна до одної. У закритих позиціях використовується форма притримування, аналогічна звичайному рукостисканню. У відкритих — права долоня опиняється
поверненою вперед, а ліва — назад.

Схрещенні попереду руки (crossed hand hold) — це положення рук використовується і у відкритій, і у закритій позиціях. У відкритій парній позиції права рука хлопця тримає праву руку дівчини, ліва рука хлопця тримає ліву руку дівчини. В цьому положенні внутрішні руки опиняються перехрещеними, права рука хлопця йде поверх прямої лівої руки дівчини. Зовнішні руки призігнуті в ліктях.  У закритій пара стоїть обличчям один до одного, тримаючи руки схрещеними між собою у так званому . Праві руки опиняються поверх лівих.

Для певних народних ірландських танців існує різновид схрещеного положення рук, розрахованого на групу з трьох осіб, що стоять пліч-о-пліч: хлопця посередині та двох дівчат по боках.  В цьому випадку дівчата беруться прямими внутрішніми руками попереду хлопця, а зовнішні згинають в ліктях та заводять собі за спину. Хлопець, що стоїть по центру, бере їх долоні своїми, з заведенням своїх рук за спинами в дівчат.

Притримка за талію (waist hold) — пара стоїть у відкритій позиції, хлопець обіймає дівчину правою рукою за талію, дівчина кладе призігнуту у лікті ліву руку на праве плече хлопцеві.

Притримка за плече (shoulder hold) — в класичному варіанті пара стоїть у відкритій позиції, права рука хлопця кладеться на праве плече дівчини, руку проводять в неї за спиною. Права рука дівчини згинається в лікті, долонею вона торкається руки хлопця, що лежить на плечі.

Для танцю у такій позиції партнери часто беруть один одного за ліві руки, при цьому кінцівки під час руху перебувають у розслабленому стані. Також можливо виконання притримки за плече у віддзеркаленому варіанті, на ліву сторону.
 
Обійми  (Hug) — це положення рук використовується у обертаннях пари навколо своєї осі, наприклад, у сеті з острова Торі (Tory Island Lancer Set). При цьому партнери не стоять пліч-о-пліч, а розвертаються у закриту позицію і трохи зміщуються вліво. Права рука кожного з них кладеться на талію партнера. Ліву руку кладуть на плече (іноді, трохи зі зміщенням до лопатки).

Вальсова притримка чи позиція (waltz hold) — закрита позиція, в якій права долоня дівчини притримується лівою долонею хлопця (руки в обидвох партнерів трохи призігнуті). Права рука хлопця притримує дівчину за спину трохи вище за рівень талії. Дівчина кладе призігнуту ліву руку хлопцеві на плече. Під час обертань довкола, пара часом трохи зміщується вліво по відношенню один до одного.

Найцікавішими є притримки та положення рук, що використовуються у танцях кейлі (ceili holds). Через історичні особливості відновлення схем цих танців, у кейлі, на відміну від сетових народних танців, не передбачається тривалого щільного тілесного контакту між партнерами в парі.

Окрім схрещених попереду рук, про які вже йшла мова раніше, існує неповне схрещення. У відкритій позиції танцівники тримаються тільки правими: в хлопця вона відведена вправо вперед, дівчині доводиться тягнутись правою рукою вліво й трохи вперед. Ліві руки тримаються вздовж тіла.

Закрита кейлі притримка — пара стоїть обличчям один до одного, вони беруться лівими руками навхрест, а правими руками притримують партнера за спину трохи нижче рівня талії. При цьому між танцівниками залишається значна дистанція.

Відкрита кейлі притримка —пара стоїть у відкритій позиції, на невеликій відстані один від одного. На підготовчому етапі права рука хлопця відведена під гострим кутом від тіла вправо, в дівчини ліва рука знаходиться у аналогічному дзеркальному положенні. Долоні дотичні одна до одної. Долонь хлопця «дивиться» вперед, в долонь дівчини — назад. Під час виведення рук безпосередньо у кейлі притримку партнери піднімають їх одночасно через перед догори, а по досягненні найвищої точки, опускають у кінцеве положення через згинання у ліктях.
Кінцевим положенням рук у відкритій кейлі притримці є позиція, коли партнери знаходяться один від одного на дистанції двох плечей, права рука хлопця та ліва рука дівчини зігнуті у ліктях під прямим кутом, руки торкаються одна одну долонями та по всій довжині передпліч. Права рука хлопця знаходиться попереду, долонею розвернутою наперед, великий палець знаходиться вгорі. Ліва рука дівчини знаходиться позаду, її долонь з зігнутими пальцями «покладена» на ребро долоні хлопцевої руки.  Обидва танцюристи мають зберігати розвернуте положення грудної клітини, не сутулитись. Під час виконання кейлі важливим є дотримання дистанції між партнерами, утримання прямого кута між плечем та передпліччям.  Подивитись коротеньку підказку щодо відкритої кейлі притримки можна тут:
http://youtu.be/m5amjwdrZh8 (How to Do Ceili Position)

Комбінація із піднятих зігнутих рук відкритої кейлі притримки та неповного схрещення використовується також у фігурі «Ланцюжок» (Chain), коли учасники кейлі рухаються назустріч один одному по діагоналі, а кожні два кроки провертаються на 90 градусів та підставляють для
дотику руки по черзі щоразу новому партнерові. Ланцюжок починається з правої руки (потім йдуть ліва-права-ліва-права). Пари постійно «перебудовуються» під час виконання фігури.

Для кейлі танців характерним є нещільний контакт долонями: дистанція між партнерами утримується за допомогою комплексу м’язових зусиль тулуба та плечового поясу, а також розвитку координації у танцюриста. Через високий темп виконання та часту зміну фігур, притримки змінюють одна одну дуже швидко, і на тренуваннях дівчатам і хлопцям доводиться відпрацьовувати «легкий контакт» руками, який би дозволив швидко розімкнути долоні та почати переміщення в сеті відповідно до темпу мелодії.

Немає коментарів:

Дописати коментар